Kaip išmokinti pavadinti spalvas


Spalvos puošia mūsų gyvenimą. Klausimas „kokia čia spalva?“ yra vienas populiariausių ir anksčiausiai užduodamų klausimų ikimokyklinukui. Jau 2-ejų metų vaikas gali išmokti įvardinti spalvas.

Deja, ne visad šis procesas vyksta sklandžiai. Kai vaikas neteisingai įvardina spalvas, tėvai dažniausiai sunerimsta. Galimos kelios priežastys, kodėl vaikas nepavadina spalvos. Labai retai vaikas iš tikrųjų nemato spalvų taip kaip mes dėl sutrikimų akyse. Spalvinio matymo sutrikimų simptomai: neskiriama, nematoma viena iš spalvų arba painiojama su kita. Sveiko žmogaus akis yra prisitaikiusi justi įvairias spalvas. Antrajame iš dešimties tinklainės sluoksnių yra dviejų rūšių ląstelės: stiebeliai ir kūgeliai. Stiebelių yra apie 130-150 milijonų, jie išsisklaidę po visą tinklainę ir yra jautrūs šviesai. Spalvų jutimo aparatas – kūgeliai, kurių yra apie 6-7 milijonų, yra susikaupę centrinėje tinklainės dalyje ir jautrūs tam tikro ilgio ir dažnio šviesos bangoms. Žmonės mato nespalvotą vaizdą – baltą, juodą, pilką spalvas nuo pačios šviesiausios iki tamsiausios (junta apie 300 atspalvių) ir spalvotą – junta spalvas (dešimtis tūkstančių spalvų ir atspalvių. Prieblandoje spalvinė rega silpnėja, o tamsoje spalvos visiškai neskiriamos. Spalvų jutimo sutrikimai gali būti įgimti ir įgyti gyvenimo eigoje. Įgimta spalvinės regos yda vadinama daltonizmu (anglų chemiko J. Daltono, turėjusio spalvų sutrikimo defektą ir jį aprašiusio 1798 metais, vardu) arba achromazija. Sutrikimas yra paveldimas (vienas iš tėvų turi šią ydą, arba abu tėvai yra geno, atsakingo už spalvinio matymo sutrikimą, nešėjai). Vyrai serga dažniau apie 8 %, moterys – 0.5 %.

Dažniau kai kuriems vaikams tiesiog reikia daugiau laiko suvokti, kad spalva yra nepriklausoma nuo daikto, jo formos ar vietos. Vaikui reikia sukaupti ir perdirbti šimtus vaizdų, kol susiformuoja spalvos sąvoka.

Patarimai mokant įvardinti spalvas

Rodant vaikui raudoną balioną žodį „spalva“ siūlome sakyti kartu su daikto pavadinimu.      Nesakome – tai raudona. Siūlome sakyti – tai balionas, kurio spalva raudona.

Mokyti spalvų pradedame nuo pagrindinių – raudonos, mėlynos, geltonos, juodos ir baltos. Palaipsniui mokome ir kitų spalvų.

Naudinga vienos spalvos suvokimui skirti bent savaitę. „Spalvotos savaitės“ metu vaikas spalvas suvoks visomis savo juslėmis – matydamas, girdėdamas, uosdamas, liesdamas, ragaudamas. Taip daug lengviau atsiminti. Tai gi, patarimai būtų tokie:

34 patarimai mokantis spalvų:

  1. Spalvotos savaitės metu renkimės tos spalvos rūbais.
  2. Pagaminkime tos spalvos žėlę.
  3. Naudokime tos spalvos lėkštes.
  4. Naudokime tos spalvos puodelis.
  5. Nupirkime tos spalvos vonios putų
  6. Kirpimui naudokite savaitės spalvos popierių.
  7. Gėrimus parinkime taip pat.
  8. Mokant raudonos valgykime braškes.
  9. Atitinkamai parinkime valgio spalvą mokant kitų spalvų
  10. Prašykime iškirpti tos spalvos daiktus.
  11. Mėlynosios savaitės metu žaiskime su vandeniu ir kalbėkime apie jūros gyventojus.
  12. Mokant spalvų naudokime frazeologizmus mėlynas kaip dangus, geltonas kaip saulė.
  13. Juodos savaitės metu rinkime aguonas nuo pyrago.
  14. Raudonai savaitei dažykime lūpas raudonai sau ir vaikas, tegul po to bučiuoja popierių.
  15. Baltosios savaitės metu gaminkime origamius.
  16. Mokydami raudonos kalbėkime apie meilę ir širdį.
  17. Rudos savaitės metu tiks ir purvas.
  18. Spalvotų savaičių metu naudokime tos spalvos lipdukus.
  19. Žiūrėkime žurnalus ir kartu ieškokime tos spalvos paveikslėlių.
  20. Žalios savaitės metu sodinkime augalus, būkime pievoje.
  21. Gaminkime tos spalvos tešlą ir ją kočiokime.
  22. Naudokime daug tos pačios spalvos atspalvių.
  23. Baltos ir juodos mokykime atskirai, ir kartu kaip juodai baltą.
  24. Juodai baltos dienos metu kalbėkime apie zebrus, juodmarges karves,
  25. Pilkos savaitės metu kalbėkime pilkus debesis ir dramblius.
  26. Išmokę visas spalvas, kalbame apie auksą ir sidabrą kaip metalus.
  27. Mokydami aukso ir sidabro valgykime šokoladinius ‚pinigus“.
  28. Rodykime vaikams aukso ir sidabro papuošalus.
  29. Naudokime blizgesį kalbėdami apie sidabrą.
  30. Spalvotas savaites užbaigs vaivorykštė, pasakos, piešiniai, vaizdai.
  31. Sumaišome visas savaičių spalvas vandenyje, tešloje, komentuojame ką matome.
  32. Kalbamės apie chameleoną.
  33. Išmokę spalvas – švenčiame – tortą puošiame visų spalvų pabarstukais.

Atsiminkime, kuo daugiau kalbėsime apie spalvas, tuo lengviau vaiko smegenys kaups ir išsaugos informaciją, kurią vėliau naudos. Vaikai neišmoksta spalvų „šiaip sau , iš oro“. Tik tėvų ir mokytojų padedami jie suformuoja sudėtingas sąvokas. Namai yra pati geriausia vieta mokytis spalvų.

Spalvingo mokymo linki Dalia Taurienė, LASUC Specialiojo ugdymo skyriaus vedėja, 2015